Priporočila | Predšolski otroci

Telesna dejavnost je eden ključnih določevalcev zdravja v človekovem življenju in pomembno vpliva na zdravje predšolskih otrok, ker krepi otrokove kosti, mišice, srce in pljuča, izboljša koordinacijo, ravnotežje, držo in pomaga otrokom ohranjati zdravo težo. S telesno dejavnostjo se zmanjša tveganje za bolezni srca, raka in sladkorno boleznijo tipa 2 pri otrocih pozneje v življenju.

Telesna dejavnost tudi pozitivno vpliva na počutje otrok. Bolj aktivni otroci imajo večjo verjetnost, da bodo:

  • bolj samozavestni
  • bolje spali
  • bolje osredotočeni v vrtcu in pri opravljanju vodenih opravil
  • lažje sklepali prijateljstva
  • lažje sodelovali, delili in izmenjavali izkušnje s svojimi vrstniki

 

Telesna dejavnost je pomemben del igre in učenja v predšolskemu obdobju. Ko so otroci telesno dejavni z vami ali drugimi ljudmi, je to lahko odličen način za vzpostavitev odnosov v družini in skupnosti. Zavedajte se, da je telesna dejavnost v predšolskemu obdobju za otroke le dobra zabava, kar pa predstavlja odličen temelj za nadgradnjo le-te kasneje v življenju.

Kaj je telesna dejavnost?

Telesna dejavnost je vsaka dejavnost, ki vključuje gibanje telesa. Vključuje telesno dejavno igro, organizirano športno vadbo in vsakodnevna opravila, kot so gospodinjenje in vrtnarjenje. V starosti predšolskih otrok v grobem ločimo tri intenzivnosti telesne dejavnosti:

  1. Lažja telesna dejavnost je lahko sprehod, igranje glasbenega inštrumenta ali slikanje za stojalom.
  2. Zmerna telesna dejavnost povzroči, da se otrokom rahlo dvigne srčni utrip, zato začno nežno sopihati. Zmerna telesna dejavnost je lahko hitra hoja, telesno dejavni transport (npr. sprehod do vrtca, sprehod do trgovine ali prijateljeve hiše), ples, skakanje, skakanje po lužah, spuščanje zmaja ali plavanje.
  3. Visoka telesna dejavnost predšolskim otrokom dvigne srčni utrip zato začno globlje dihati, sopihati in se potiti. Pod visoko telesno dejavnost predšolskih otrok uvrščamo tekalne igre, hitro vožnjo s kolesom, igranje organiziranih športov (npr. nogomet, pepček, lovljenje petelinčka).

 

Koliko telesne dejavnosti potrebujejo predšolski otroci vsak dan?

Otroci, mlajši od 1 leta, se naj bi veliko igrali na tleh. Za dojenčke, ki še ne hodijo ali plazijo, je priporočljivo vsaj 30 min igre na trebuščku dnevno. Otroci, stari od 1 leta do 3 let, morajo biti telesno dejavni vsaj tri ure vsak dan, vključujoč energično igro. Otroci, stari od 3 do 5 let, morajo biti telesno dejavni vsaj tri ure vsak dan. To vključuje vsaj eno uro energičnega igranja visoke intenzivnosti.

Vaš otrok je lahko telesno dejaven tudi v majhnih časovnih blokih čez dan. Ključno je, da je otrok na splošno dovolj telesno dejaven. Večja kot je količina telesne dejavnosti dnevno in manj časa kot otrok preživi sede, bolje je za vašega otroka.

Primeri gibalnih dejavnosti

Starost  Primeri gibalnih dejavnosti. 
0 – 12 mesecev  Doseganje in grabljenje za igračami. 

Prenašanje predmetov. 

Valjanje, plazenje, raziskovanje znotraj in zunaj

Premetavanje igrač, ki povzročajo hrup zaradi gibanja. 

Igranje z nezlomljivimi ogledali.

Špricanje in brcanje v kadi.

Baby joga.

Gugalne igrače, npr. hobi konjiček.

Igre skrivanja.

Igranje s kotalečimi žogami.

Plezanje/plazenje po stopnicah. 

1 – 3 leta  Hoja, tek in skoki, če zmorejo. 

Zunanja igra v parku ali na igrišču.

Igrače za potiskanje/vlečenje.

Jahalne samohodne igrače.

Tuneli/škatlaste utrdbe, skozi katere se lahko plazijo.

Starosti primerna igralna oprema za plezanje/drsenje navzdol.

Skrivalnice, sledenje vaditelju in podobne elementarne igre. 

Igra z žogami za kotaljenje, brcanje, metanje. 

Gibalne dejavnosti ob glasbi.

Vodna igra pod nadzorom.

3 – 5 let  Hoja, tek, skoki.

Igra na zunanjih igralih s plezali, tuneli, gugalnicami. 

Vožnja tricikla ali kolesa.

Interaktivne igre, ki vključujejo gibanje.

Kopanje in igranje v vodi pod nadzorom.

Igre z metanjem ali brcanjem žoge.

Telovadba, ples.

Veščine za krepitev telesa za prihodnje udejstvovanje v športu.

 


 

Avtor:
Doc. dr. Vedrana Sember, Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport

 


 

Oglejte si še preostala priporočila: